راهنما

شارژ باتری کوادکوپتر

شارژ باتری کوادکوپتر 

 نحوه صحیح شارژ باتری کوادکوپتر علاوه بر اینکه میتواند عمر باتری را افزایش دهد می تواند باعث کیفیت عالی پرواز باشد ، اما خیلی از علاقه مندان به مولتی روتور به دلیل اینکه تجربه کافی برای استفاده از آن را ندارند ممکن است باتری را به درستی شارژ نکنند و لذا باعث خرابی باتری پرنده خود شوند.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه صحیح شارژ باتری کوادکوپتر آشنا سازیم و توصیه میکنیم این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید.

 

نحوه صحیح شارژ باتری کوادکوپتر

برای شارژ باتری لیپو بهتر است که نگذاریم تا ولتاژ آن دچار افت شدید گردد ، به عبارتی باید ولتاژ باتری کمتر از ۳.۷ ولت نباشد ، در نتیجه بهتر است هیچوقت باتری را تا انتها خالی نشود  ، اگر کوادکوپتر خود را پرواز دادید زمانی که چراغهای LED آن چشمک زن شد یعنی ولتاژ دستگاه شما به زودی به زیر مرز استاندارد می رسد و خالی  می گردد در نتیجه اهمیت ندادن به این موضوع می تواند باتری کوادروتور شما را خراب نماید.

لذا به محضی که متوجه چشمک زن شدن یا آلارم ریموت مبنی بر اتمام باتری شدید باید بلافاصله برای فرود اقدام نمایید ، پس از فرود کوادکوپتر ابتدا سوکت باتری را از سوکت آن جدا کرده و اجازه دهید تا باتری خنک گردد. در صورت خشابی بودن باتری می توانید براحتی باتری را از پهپاد جدا کنید . سپس کابل شارژ را به باتری متصل کرده و اجازه دهید بین ۱ الی ۲/۵ ساعت (بسته به نوع و مدل کوادکوپتر ) باتری پرنده فول شارژ گردد ، بعد از کامل شدن شارژ باتری و خنک شدن آن ، مجددا برای پرواز اقدام نمایید ، بدین ترتیب عمر مفید باتری کوادکوپتر افزایش پیدا می نماید.

نکاتی در مورد نگهداری باتری لیپو

باتری لیپو یکی از حساسترین باتریهای موجود در جهان می باشد ، باتریهای لیپو به دلیل استفاده از مواد پلیمری میتواند بسیار سمی و خطرناک باشد ، باید مراقب باشید تا باتری لیپو آسیب نبیند یا سوراخ نشود ، سوراخ شدن باتری لیپو بسیار خطرناک بوده و میتواند منجر به آتش سوزی گردد. بهتر است بعد از استفاده از کوادکوپتر چنانچه دیگر قصد ندارید برای همان روز مجدد پرواز نمایید باتری را شارژ نکنید و آن را در یخچال در دمای بین ۲ الی ۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید ، توجه فرمایید از یخ زدگی باتری لیتیومی به شدت جلوگیری نمایید.

استفاده از شارژرهای حرفه ای برای افزایش طول عمر باتری

بهتر است هز از چند گاهی باتری لیپو را توسط شارژرهای حرفه ای شارژ کنید ، اگر یک کوادکوپتر باز حرفه ای هستید بهتر است تا یک شارژر حرفه ای تهیه کرده و باتری مولتی روتور خود را با آن شارژ نمایید ، زیرا شارژرهای حرفه ای با رگولاتورهای بسیار دقیق خود باعث می گردند تا ولتاژ و آمپر مورد نیاز باتری به خوبی تامین شده و به صورت دقیق شارژ شود.

از کجا بفهمیم باتری خراب شده؟

باتری لیتویمی در ۲ صورت به شما هشدار میدهد که خراب شده است ، حالت اول اینکه به خوبی شارژ نمی گردد ، یعنی زمانی که آن را به شارژر وصل میکنید در مدت زمان ۱۰ دقیقه یا کمتر ، شارژ نشان میدهد که باتری شارژ شده است ، در چنین حالتی طبیعتا دیسشارژ طبیعی نیز نخواهید داشت و باتری ماکزیمم در مدت ۱-۲ دقیقه سریع خالی می گردد.

حالت دوم وقتی است که باتری لیپو باد کرده و به عبارتی ورم می کند ، در این حالت باید بسیار دقت نمایید زیرا چنانچه پوسته باتری سوراخ گردد با خارج شدن مواد سمی و انفعالات شیمیایی در حالت آتش سوزی قرار میگیرد که می تواند بسیار خطرناک باشد ، بنابراین اگر باتری لیتویمی در این حالت قرار گرفت باید سریعا آن را معدوم نمایید.

با توجه به مطالب عنوان شده به این نتیجه میرسیم که باتری لیپو بسیار حساس است و اگر از آن به درستی استفاده نمایید عمر آن بسیار زیاد خواهد شد و حداقل ۳۰۰ بار قابل شارژ و دیس شارژ می باشد ، رعایت نکات ایمنی در موارد کار با باتری لیتیومی بسیار حائز اهمیت می باشد. از آنجا که باتری در هیچ وسیله برقی و الکترونیکی توسط هیچ شرکتی شامل ضمانت نمی باشد در استفاده و نگهداری از آن دقت کافی را داشته باشید . در خرید باتری دقت بفرمایید باتری باد نکرده و تاریخ گذشته نباشد .


عوامل اصلی در خرابی باتری :

قرار گرفتن باتری در محیط گرم بمدت طولانی

استفاده از فست شارژ یا شارژرهای ضعیف و غیراستاندارد

خالی کردن کامل باتری 

شارژر ناقص

فاصله ندادن بین شارژ و استفاده یا بالعکس (قبل از اتصال به شارژر یا قبل از استفاده ، باتری باید خنک شود)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *